Velg en side

Anders Aarum med Round About Midnight i Horten kirke. Kl 22:30. Kr 200/150.

21 pianister, 21 konserter, 21 steder.

Thelonious Monk (1917 – 1982): Amerikansk jazzpianist kjent for sin improvisatoriske spillestil og opphavsmann til en kjente rekke komposisjoner. Monk er den mest innspilte jazzkomponisten, nest etter Duke Ellington. En av de mest spilte komposisjonene hans er ”Round Midnight”.

Anders Aarum (født 17. desember 1974 i Moss) er en norsk jazzpianist), kjent fra en rekke utgivelser og internasjonale samarbeid.[1]

Aarum er utdannet ved Agder musikkonservatorium, Sibelius-akademiet og Norges Musikkhøgskole med avhandlingen «Stiltrekk som skiller den nordiske jazzen fra den afro-amerikanske».[2] Han har ledet Anders Aarum Trio til debutplaten Lucky strike (Hot Club Records, 2000) med Mats Eilertsen bass og Torstein Ellingsen trommer. Hans andre var Absence in mind (Jazzaway, 2004), der Thomas Strønen hadde erstattet Ellingsen. Derpå ga trioen ut First communion med Ole Morten Vågan bass og Andreas Bye trommer.

Aarum har bandet Fossum-Aarum Quartet sammen med brødrene Håvard (sax og fløyte) og Jens Fossum (bass). Jarle Vespestad spiller trommer i kvartetten. Fossum-Aarum Quartet ble i 2007 nominert til Spellemannpris i jazz-klassen for debutplaten F.A.Q. (Schmell Records).

Aarum er fast pianist i Funky Butt. Ellers har han medvirket på utgivelser med Per Høglend, Randi Tytingvåg, Sølvi Hansen, Ola Kvernberg, Majken Christiansen, Tine Asmundsen, Sigurd Køhn, Sonny Simmons, Børre Dalhaug, Hilde Louise Asbjørnsen, Jazzmob,Nora Brockstedt, og Even Skatrud Andersen. Aarum har mottatt No-fear-prisen fra Oslo Jazzradio, og er tilknyttet Norges Musikkhøgskole som timelærer i akkompagnement.

Round Midnight vil være en time i jazzens og ettertankens tegn. Rikskonsertene har invitert 21 pianister til å holde midnattskonsert, samme kveld, i kirker og på konsertscener, i hele Norge.

Med dette prosjektet ønsker Rikskonsertene å sette søkelyset på alle de flotte jazzpianistene vi har i Norge. Pianistene har fått frie tøyler til å velge repertoaret selv – fra egne låter, standardfavoritter eller kanskje også etydene/øvelsene de improviserer rundt på kammerset. Felles for alle konsertene er at de skal avsluttes med en tolkning av Thelonius Monks legendariske ”Round Midnight”.

For en pianist er solokonserten det mest krevende, og det er et stort vågestykke å tørre å kaste seg ut i en seanse der pianisten kanskje ikke selv vet hva neste øyeblikk vil bringe. Hver solokonsert er en eksklusiv improvisasjon der lytteren inviteres til en intens musikalsk reise. Hver eneste konsert blir unik.

Vi regner med at det blir mange rene, magiske øyeblikk i kirkerom og på konsertscener over hele Norge denne siste natten i april.