Velg en side
Sharp Nine
Carsten Dahl, Arild Andersen og Patrice Héral
Thomas Dybdahl
Minor Majority

——————————————————————————-

Stallen onsdag 10. mars kl. 20.30

Bill.  kr. 120,-/80,- for medl. i HJC. Forhåndsalg av billetter på Stallen

ATOMIC

Magnus Broo – trompet

Fredrik Ljungquist – klarinett

Håvard Wiik – piano

Ingebrigt Håker Flaten – bass

Paal Nilssen-Love – trommer

Atomic er en bombe av en jazzkvintett, bestående av norske og svenske jazzmusikere i verdensklasse (inklusiv Stavanger-trommis Paal Nilssen-Love). De vakte stor oppsikt med sin første plate, og trykkbølgene har enda ikke lagt seg etter detonasjonen av deres andre plate ”Boom Boom” (Jazzland Records 2003).  For denne platen vant de i helgen Spellemannprisen for beste jazzalbum, noe som henger høyt tatt i betraktning alle de gode norske jazzutgivelser det har vært den siste tiden. Pianisten i Atomic; Håvard Wiik var til overmål også nominert med sitt band Håvard Wiik trio.

Etter at samarbeidet begynte i 1999, har Atomic vakt betydelig internasjonal oppsikt etter turneer og konserter både i USA og Europa. Alle musikerne er musikalske individualister som tar samspill opp på et høyere nivå, rått improviserende, men finslepent på samme tid.Atomic er kalt essensen av jazz, og ”Boom Boom” er allerede utropt til å ville bli en klassiker fra begynnelsen av det 21. århundre.

Selv om låtene i stor grad er komponert av bandmedlemmene, viker de heller ikke tilbake for å lage en spektakulær coverversjon av Radioheads ”Pyramid Song”. Med sin modig nyskapende og intenst kreative tilnærmingsmåte til musikken, beveger de seg likevel aldri bort fra jazzens innerste vesen.

Atomic er på en lenger Norgesturne i regi av Rikskonsertene, og vi er glade for at et av stoppene på turneen er Stavanger.

————————————————————————————

ANGELO DEBARRE & HOT CLUB DE NORVEGE

Angelo Is Back In Town! Den franske sigøyneren Angelo DEBARRE regnes som en avverdens aller hotteste gitarister. Nå spiller han med Hot Club de Norvège, live og på CD.

Supergitaristen Angelo DEBARRE (1962- ) er kanskje den mest berømte av musikerne som i Paris midt på 80-tallet skapte renessansen for musikken til Django Reinhardt (1910-1953). Med sin uovertrufne teknikk satte Angelo ny standard for hva som er mulig å få til på gitaren. Det definitive gjennombruddet kom med innspillingen Gypsy Guitars (1989) – av mange regnet som genrens beste siden Djangos dager.

Angelo DEBARRE kommer fra en tradisjonelt omreisende Manouche-familie, og er vokst opp i en campingvogn – en boform den berømte musikeren fortsatt foretrekker. Allerede i 13-årsalderen debuterte han profesjonelt, sammen med norgesvennen Raphaël Faÿs. Deretter spilte har han med flere av de beste gitaristene i Frankrike frem til åpningen av den legendariske PariserbulaBlomsterhjulet (La Roue Fleurie) i 1985. Der ble Angelo for første gang lansert som solist, og spilte i husbandet i flere år. Ringside satt Jon Larsen, og det ble opptakten til kultplaten Gypsy Guitars…

Musikken til Angelo DEBARRE er basert på Django, som han tolker som ingen annen, men han vever også elementer fra både tradisjonell sigøynermusikk og franske valser inn i sin pyrotekniske jazz. Han har gitt ut plater med alle de store innen genren, og blant annet med det franske popbandet Bratch. Senere i år utgis samleplaten Portrait Of Angelo Debarre (The Best of) på Hot Club Records, som fikk platekontrakt med Angelo Debarre i fjor sommer.

Angelo DEBARRE er i dag en av Djangomusikkens mest etterspurte stjerner og turnerer jorda rundt når han ikke er hjemme hos familien i campingvogna utenfor Paris. I slutten av november toppet han plakaten ved den store Djangofestivalen i New York sammen med vår egen superfiolinist Ola Kvernberg, som han hadde truffet uken i forveien i forbindelse med innspillingen Hot Club de Norvège’s nye plate Angelo Is Back In Town.

Nå lanseres platen, og musikerne reiser på turné:

18. og 19/1: Djangofestivalen i Oslo (Ola og Angelo), 24/1: Angelo solist med Kringkastingsorkesteret (Rockefeller, Oslo), 25/1: Angelo + HCdN Nøtterøy Kulturhus,

26/1: Angelo + HCdN Djangofestival i Uppsala, 28/1: Angelo + HCdN Modum Bad,

29/1: Angelo + HCdN Drammen Teater, 30/1: Angelo + HCdN Gullbring Kulturhus, Telemark,

31/1: Angelo + HCdN Voss, 2/2: Angelo + HCdN jazzcafé i Haugesund,

2/2: Angelo + HCdN Sandnes Kulturhus, 3/2: Angelo + HCdN Trondheim Jazzforum.

 

FOTOS, bilder, biografi, intervju, diskografi, etc (engelsk/fransk) om Angelo DEBARRE finner du på denne fine hjemmesiden: http://pages.infinit.net/michto/

 

INFORMASJON om Hot Club de Norvège, og etter hvert ferske pressebilder med Angelo og Hot Club finner du her: www.hotclub.no

 

Runar Andersen og Janne Kjellsen

————————————————————————

 

André, tirsdag 30. mar.

Knut Hansens Orkester.

Knut Hansens Orkester ble etablert rundt 1950 i Sandefjord. Orkesteret er således et av landets eldste. Knut Hansen var en meget musikalsk person, født i Sandefjord i en familie hvor alle barna var fremtredende musikere og som alle var med på å forme musikklivet i byen, både sangkor og forskjellige orkestere.

Knut Hansen var jazzmusiker. Han var startet også Sandefjord Storband, et av landets ledende i sin genre. Knut Hansen har komponert en rekke jazzlåter og arrangert jazz- og dansemusikk både for storbandet og for Knut Hansens Orkester. Knut Hansen døde i 1990, men orkesteret lever videre i hans ånd, nå med Odd Aspaas som leder.

Det som kjennetegner dette orkesterert er besetningen på 9 personer. I 1950-årene var dette en meget vanlig besetning for litt større orkestere og det var Sverige som var det førende land for denne orkestertypen. Derfor spiller bandet flere arrangementer hentet fra svenske arrangører som Gøsta Theselius og Carl Henrik Norin. Det er imidlertid Knut Hansens arrangemeneter som er i flertall. Orkesteret er først og fremst et danseorkester, men spiller alt fra dixieland-jazz, swing-jazz og noe be-bop-jazz.

Musikerene kommer fra hele Vestfold og besetningen i orkesteret er som følgende:

Odd Aspaas, trombone og leder

Kjell Kristiansen, altsax og klarinett

Arne Hjalmar Knap, tenorsax, klarinett og banjo

Daniel Løken, tenorsax og trompet

Bernt Brinck-Johnsen, tenorsax og baritonsax

Helge Rønning, trompet

Jan Engebretsen, piano

Erik Hjerpekjøn, bass

Tor Erik Bjerke, trommer

—————————————————————–

Håndverkeren, onsdag 7 apr.

Påskefest med Oberst Endrerud’s Orkester

Oberst Endreruds Orkester er anført av bassist Lars Endrerud. Det fins ikke den artist i Norge som ikke Lars har kompet. Nå siste åra i husbandet på suksessprogrammet ”Beat for Beat” på krinken, og fast jobb i ”Original Bullshit Band”. Lars som har gjort Hortenser av seg, kjenner en million musikanter, og krydrer julejazzen med følgende musikanter. ”Real Thing” saxofonisten Sigurd Køhn har en gullkanta merittliste, og kan bl.a. skilte med turné med AHA. Vokalisten Ingvild Pedersen er glitrende, og blir forgylt av et samlet pressekorps som kårer henne til Norges desidert største souldronning. Lars forteller at Ivar Dyrhaug gråt av henrykkelse da hun opptrådte på ”Beat for Beat”. Ingvild deltok på Grand Prix i år. Gled dere! Gitarist Torkil Myhre preger jazzmiljøet i Vestfold, samtidig med sin deltakelse i Oslo Gospel Choir. Trommis Eivind Kløverød spiller akkurat nå med Ole Paus og Jonas Fjeld i ”12 rustne strenger”, og er for tida en av Norges mest brukte studio-trommiser. Piano og munnspill trakteres av Hortens (lille) sønn, Bertil Jøreng og Torbjørn Sunde, trombone.

6 mann på scenen gir ”trøkk” med et repertoar hentet fra soul og blues.

——————————————————————

Petter Wettre Trio

Den norske tenorsaxofonist Petter Wettre spiller jazz i den store amerikanske tradition – det foregår med et overskud og en virtuositet, der fænger og fryder.

For nogle årtier siden var det ikke nogen speciel interessant størrelse. Men billedet har ændret sig radikalt. I første omgang via den store nordiske tone, som ikke mindst saxofonisten Jan Garbarek fik bragt ind i jazzen og i de senere år via den technomusik, som en lang række norske jazzmusikere har taget under kærlig behandling.

Ja, Norge er blevet utrolig rig på originale jazzkunstnere, og nogle af dem spiller faktisk fortsat i den helt store amerikanske tradition. Det er i hvert fald tilfældet for den 35-årige tenorsaxofonist Petter Wettre.Her er hverken efterklange af højfjeld eller højteknologi, her handler det bare om jazz og jazz og jazz og det foregår med et overskud og en virtuositet, der ikke kan undgå at fænge og fryde.

Petter Wettre har netop allieret sig med to af den danske jazzscenes unge løver, bassisten Anders Christensen og trommeslageren Anders Mogensen, og på deres igangværende Skandinaviens-turné rundede de torsdag Copenhagen Jazz House. Som udgangpunkt kunne kombinationen af saxofon, bas og trommer godt forekomme lidt fastlåst, men trioen satte tryk på kedlerne og holdt monotonien fra døren.

Petter Wettre mejslede sine tætte tonerækker ud i rummet, og selv om de undertiden antog form af de pureste maskingeværkaskader, tabte han aldrig det melodiske mål af sigte. Ydermere skabte han nuancer i universet med nogle fine indslag på basklarinet.Anders Christensen spillede som altid  med krop og sjæl  i den »klassiske« mørke og tunge totalt upåvirket af Niels-Henning Ørsted Pedersen basstil, og Anders Mogensen leverede som altid et righoldigt og dynamisk spil, der virkelig eliminerede enhver tendens til tomgang.

Der blev spillet egne værker i en bred hardbop-tradition, og på mange måder var der tale om en opdatering af den trio-musik, som Petter Wettres navnkundige amerikanske instrument-kollega, Sonny Rollins, dyrkede for nogle årtier siden. Og det var en fornøjelig opdatering.

http://www.petterwettre.com/

Triosettet fra november 2002 er en kontrollert og kraftfull oppvisning i solistisk kreativitet og instrumental ferdighet fra Wettre (tenor, bassklarinett), samtidig som det er en demonstrasjon av tett triosamspill.

Terje Mosnes, Dagbladet

Petter spiller med en utrolig autoritet. Han er frampå og lusker ikke usikkert i bakgrunnen.

Andreas Hveding Berg, Hamar Arbeiderblad

Fraværet av akkordinstrument gjør at Wettre, hans saksofoner og bassklarinett og hans danske venner, Anders Christensen på bass og Anders Mogensen på trommer, har masse rom og flater å leke seg på og du verden så de utnytter mulighetene de sjøl skaper.

Tor Hammarø, Puls

«Geronimo»,»Catch» and mostly «Kosher» push avant-jazz very close to fusion rock, thanks to complex time signatures and the kind of harnessed craziness that makes some of John Zorn and Jean Derome¹s jazz music so exciting.

François Couture, All-Music Guide

————————————————————————-

Bakkenteigen, torsdag 15/4 2004 kl. 1930.    (billettpris kr. 200,-)

«MINNEKONSERT FOR OLA CALMEYER»

Jazzlegenden, pianisten, komponisten OG Horten’s-mannen Ola Mathias Calmeyer får sin vel «fortjente» minnekonsert på Bakkenteigen den 15. april dagen etter han ville ha fylt 74 år.

Ola startet sin spennende karriere i slutten av 40-årene i «Havna Swingers» – på turisthotellene langs oslofjorden. Senere ble det Musikkonservatoriet i Oslo, men først og fremst «jazzspelling» sammen med de ledende norske jazzmusikerne på denne tiden, som Egil «Bop» Johansen, Mikkel Flagstad osv. osv…

I 1952 flyttet han til USA, nærmere bestemt Los Angeles og San Francisco, for å lære seg kunsten å spille jazz – der jazzen ble skapt nettopp i denne perioden. Han var også innom den amerikanske armeen som militærmusiker – d.v.s.som pianist i 179th Army band, i Colorado. Etter å ha dimittert spilte han med de største navnene i jazzens historie, som Dexter Gordon, Wes Montgomery, Roland Kirk, m/ flere.

1962 vendte han hjem til Norge igjen, og ble en sentral bop-pianist i miljøet rundt legendariske «Club 7», bl.a. Har flere plateprosjekter bak seg, som «Jazzpoem» med broren Joachim – «Rainbow session» som ble den siste plateutgivelsen til Bjarne Nerem,og de to CDene «Jazz i blått spindelvev» og «Fingersongs» med Winnæss/Calmeyer kvartett. De siste årene tilbrakte Ola i Drammen, hvor han var meget aktiv som jazzpianist på diverse klubber – både der og selvfølgelig i Oslo, samt i resten av landet.

Ola Calmeyer døde i sitt hjem i Drammen i juni 2003 – og var aktiv som musiker og komponist helt til sin død.

På minnekonserten, hvor inntektene vil gå til «Ola Mathias Calmeyer’s minnefond» – vil følgende artister medvirke;

«Havna Swingers» – Bengt og Joachim Calmeyer –  KNMM storband under ledelse av Lars Erik Gudim, med Harald Bergersen som solist – Alf Kjellman m/ venner –  «Calmeyer Project» med Atle Hammer, Jørn Winnæss, Halvard Kausland, Sture Janson og Eyvind Olsen med Triztan Vindtorn som gjest – Lene Fjugstad med band

En eller flere kjempeoverraskelser venter, når det gjelder kjente gjesteartister!

En meget stor del av aftenens komposisjoner vil være Ola’s egne – han etterlot seg nærmere 50 låter. Det vil også bli vist film og stillbilder

Christianssand String Swing Ensemble